13 maart 2017 Ranknet

Een digitaal huwelijk: zoekmachine-optimalisatie en webshops

Zoekmachine-optimalisatie heeft een grote impact op het online verspreiden van diensten en producten. Hierbij moet wel direct worden opgemerkt dat de daadwerkelijke verkoop van het product of de dienst altijd een combinatie is van zowel het platform, de webshop, als de weg er naar toe.

De cijfers liegen niet

Statistieken wijzen uit dat een organische nummer-één-positie in de zoekresultaten bij bijna 15 procent van alle gevallen leidt tot een verkoop, maar dat zowel de gebruiksvriendelijkheid van, als de informatievoorziening op de webshop een grote rol spelen in de actie van de bezoeker. Wanneer een webshop hierin niet voldoende voorziet, is dit terug te zien in de verkoopcijfers.

Google wordt als betrouwbaar gezien

Het platform is dus belangrijk, maar onderzoeksresultaten laten ook zien dat zoekmachine-optimalisatie een gigantische invloed heeft op de verkoopcijfers van webshops. Zo komen gemiddeld bijna vier keer zo veel klanten een webshop binnen via de zoekresultaten van Google dan via de sociale media.

Voor business-to-business-websites geldt zelfs dat organische posities in de zoekresultaten acht keer meer bezoekers genereren dan sociale media. Daarnaast is ontdekt dat 69 procent van de bezoekers die via de zoekmachines binnenkomt niet heeft gezocht op een bedrijfsnaam, maar op product- of dienstgerelateerde zoekwoorden.

Een breder advertentiebereik met zoekmachines

De grootste invloed van zoekmachine-optimalisatie bij webshops is wellicht niet eens te meten in bezoekersaantallen en conversiegetallen, maar in het bereik van zoektermen voor de webshop in kwestie. Waar een fysieke winkel gelimiteerd was aan het lokale publiek en de grootte van de winkel en advertentieruimten, kan een webshop met behulp van zoekmachine-optimalisatie veel verder uitbreiden.

Wanneer je bijvoorbeeld een detailhandel in steigerhouten meubels hebt, dan kan je niet alleen adverteren als leverancier van steigerhouten meubels, maar ook als leverancier van alle ondergeschikte producten, zoals stijgerhouten banken, picknicktafels en wat er allemaal nog meer in het assortiment kan voorkomen.

De klant weet wat hij krijgt

Zoekmachine-optimalisatie biedt de mogelijkheid om een publiek direct en met de juiste informatie aan te spreken. Wanneer de bovengenoemde leverancier in steigerhouten meubels enkel via een fysieke winkel zaken doet, dan zal het winkelpubliek de gok moeten nemen dat de winkel over de gewenste producten beschikt. Zo kan een klant bijvoorbeeld specifiek op zoek zijn naar steigerhouten tuinstoelen. Wanneer blijkt dat dit geen onderdeel van het assortiment is, zal de winkel niet alleen een klant mislopen, maar deze ook ontevreden moeten stellen.

De zoekmachines bieden hiervoor een oplossing door enkel resultaten te laten zien die direct aansluiten op de behoeften van de klant. Wanneer deze klant via de zoekmachines had gezocht naar de steigerhouten tuinstoelen in kwestie, dan wist hij zeker dat hij bij een winkel uit zou komen waar dit onderdeel van het assortiment is.

Concurreer in jouw niche met de totaalaanbieders

Niet alleen zorgt zoekmachine-optimalisatie ervoor dat het assortiment van een webshop aansluit op de wensen van de klant, maar ook geeft het de mogelijkheid aan kleine winkels die slechts in één niche actief zijn om marktpresentie te winnen. Zo kan bijvoorbeeld een webshop die enkel PVC-verbindingsstukken verkoopt concurreren met het aanbod van de bouwmarktgiganten, omdat een specialist beter zal worden aangeprezen, mits de inhoud en zoekmachine-optimalisatie-factoren aansluiten.

Doe waar je goed in bent!

Aangezien oefening kunst baart en specialisme kwaliteit voortbrengt, biedt zoekmachine-optimalisatie de mogelijkheid om de beste producten weer te geven bij specifieke zoekopdrachten. Dit maakt ondernemen toegankelijker, meer gebaseerd op goede producten met een goede onderbouwing en minder afhankelijk van goede relaties.

Tagged: , , , ,