6 maart 2017 Ranknet

Zes tips om je tekst te optimaliseren voor zoekmachine-optimalisatie

We hebben al vijf tips voor het schrijven van teksten besproken. En die tips zijn belangrijk, maar er zijn ook zaken waar je op moet letten als je de tekst geoptimaliseerd wil hebben voor zoekmachine-optimalisatie. Vandaag behandelen we zes tips voor het optimaliseren van een tekst voor zoekmachine-optimalisatie.

1. Zoekwoorddichtheid

De zoekwoordfrequentie is belangrijk voor de zoekmachine-optimalisatie. Zit het zoekwoord er te weinig in, dan zal de tekst niet snel gevonden worden op de bedoelde zoekwoorden. Zit het zoekwoord er te veel in, dan wordt de tekst gezien als spam. De gulden middenweg is om een zoekwoorddichtheid van twee tot vier procent aan te houden.

2. Tekststructuur

Van een overzichtelijke en duidelijke tekst worden zowel de lezer als de zoekmachine gelukkig. Een overzichtelijke tekst maakt namelijk een prettige indruk, straalt rust uit en geeft de lezer een overzicht van de inhoud.

Lezer

Door tussenkopjes te gebruiken, hoeft de lezer geen enorme lap tekst door te werken en kan hij of zij snel zien waar welk gedeelte over gaat. Door korte stukjes tekst te gebruiken, is de tekst ook beter leesbaar op een desktop of mobiel apparaat. Het is namelijk zo dat tekst lezen op een beeldscherm minder fijn is (voor de ogen) dan tekst lezen op papier.

Zoekmachine

Voor de zoekmachines is zo’n indeling een indicatie dat de tekst met zorg wordt gepresenteerd en dat er aan de gebruiksvriendelijkheid is gedacht. Zoekmachines geven een hogere waardering aan teksten die zijn geschreven voor een online platform, vergeleken met teksten die zijn geschreven voor een offline platform. Als dit wordt gecombineerd met de volgende tip, heeft de tekst een sterke basis voor zoekmachine-optimalisatie.

3. Header-tags

Zoals in ons blog over tekstschrijven is te lezen, maken tussenkopjes een tekst overzichtelijk en prettiger om te lezen. In een offline tekst is dit gemakkelijk te doen met dikgedrukte of onderstreepte woorden. Online kan dit ook, maar daar wordt de zoekmachine niet warm of koud van.

Tussenkopjes kan je online het beste invoegen via header-tags. Header-tags zijn namelijk kleine stukjes code die je aan een tekst toevoegt om relevantie aan te geven en belangrijke zoekwoorden uit te lichten voor de zoekmachines en dat is weer goed voor je zoekmachine-optimalisatie. Zo heeft een titel in principe altijd een H1-tag. De subtitels of tussenkopjes gebruiken H2-tags en als er nog een verdere verdeling is, gebruikt men een H3-tag. Dit kan doorgaan tot H6, maar in de praktijk ga je vaak niet verder dan H3, eventueel H4.

Je gebruikt ze zo: <h1>TITEL</h1>. Onder elkaar ziet dit er dan zo uit:

header-tags bij zoekmachine-optimalisatie

 

4. Afbeeldingen

Afbeeldingen doen het goed op het internet, misschien nog wel meer dan in tijdschriften of andere dag- en weekbladen, omdat ze de tekst breken. Om de afbeelding in te stellen voor zoekmachine-optimalisatie, is het belangrijk om deze te voorzien van een alternatieve tekst, ook wel een alt-tekst genoemd. Deze alt-tekst moet het zoekwoord bevatten en informatie over de afbeelding geven, maar wees beknopt.

Een afbeelding gebruiken van Google kan wel, maar wordt afgeraden. Google waardeert eigen en unieke content. Afbeeldingen van anderen daarvoor gebruiken valt niet onder unieke content.

5. Relevantie

Een valkuil bij het maken van content is dat er content wordt gemaakt om het maken van content en dat deze niet relevant is. Een blog over het productieproces van schoenveters kan relevant zijn voor producenten van fabrieksonderdelen of een schoenmaker, maar is niet relevant voor een accountant of kapper. De tekst moet inhoudelijk dus aansluiten bij de onderneming.

Zoek uit welke zoekwoorden relevant zijn, waar mensen op zoeken en wat bijdraagt aan de onderneming. Laat die zoekwoorden terugkomen in de header-tags uit tip drie. Daarmee versterk je de zoekmachine-optimalisatie van een tekst, al is het geen ramp als dit niet lukt.

6. Spelling en grammatica

Het juist spellen van woorden en het correct gebruiken van grammaticaregels geeft aan dat je aandacht hebt voor de tekst, de lezer respecteert, en, nog belangrijker, het is goed voor de zoekmachine-optimalisatie.

Voer dus altijd een spellingscontrole uit en let op de spelling als je de tekst nog een keer doorleest. Het is zonde als een website slecht presteert door foute spelling en/of grammatica.

Deze tips helpen je om teksten te optimaliseren voor zoekmachine-optimalisatie. Wees niet bang om te experimenteren, Google vergeeft redelijk wat. Ze vergeven alleen geen plagiaat of spam, dus pas daar wel mee op. Veel succes en vooral ook veel plezier met het schrijven van teksten die ook goed zijn voor zoekmachine-optimalisatie.

Tagged: , , , , ,