10 april 2017 Ranknet

Vier mythes over zoekmachine-optimalisatie

Zoekmachine-optimalisatie, het grote digitale vakgebied sinds de opkomst van zoekmachines. Het beïnvloeden van zoekalgoritmes is dé online business geworden zodra men had ontdekt wat de mogelijkheden waren. Als gevolg daarvan ontstonden er veel misvattingen en werd er veel verkeerde informatie verspreid over dit dynamische werkveld. Om orde op zaken te stellen, helpen we vandaag vier mythes over zoekmachine-optimalisatie de wereld uit.

Mythe 1: zoekmachine-optimalisatie is een dienst met snelle resultaten

We trappen af met het idee dat zoekmachine-optimalisatie snel resultaten boekt. In het begin klopte dit wel. Toen kon je het algoritme van Google beïnvloeden door zoekwoorden te spammen op je website. Google stak hier een stokje voor door de nadruk te leggen op links. Hoe meer links er naar je website verwezen, hoe beter je zoekmachine-optimalisatie. Toen men meer op de hoeveelheid van de links i.p.v. op de kwaliteit van de links ging letten, besloot Google om dit om te draaien. Als gevolg hiervan moet nu dus eerst de kwaliteit van een link worden beoordeeld voordat die een effect kan hebben op de ranking van een website. Daarom duurt dit proces nu langer dan voorheen.

Omdat het internet sneller lijkt te veranderen dan de mensen die er gebruik van maken, blijven sommige gewoontes en verwachtingen achter op de werkelijkheid. Ja, vroeger kon je vrij snel een website naar de top van de zoekresultaten krijgen. Tegenwoordig hecht Google echter zoveel waarde aan inhoud en kwaliteit, dat het hele proces langer duurt. Bedenk hierbij dat begrippen als ‘tegenwoordig’ en ‘vroeger’ in de internetwereld bijvoorbeeld vijf jaar uit elkaar kunnen liggen.

Liegen bedrijven die zeggen dat dit wel kan?

Technisch gezien, niet. Het is nog steeds mogelijk om een website (tijdelijk) heel snel te laten stijgen door bijvoorbeeld het inkopen van links. Het nadeel is dat Google dit wel zal opmerken. Het kost namelijk tijd om een netwerk van links op te zetten en daarmee te groeien. Door links in te kopen, loop je het risico te snel te stijgen. Als Google dan de links nakijkt, val je door de mand, aangezien ingekochte links meestal een stuk minder relevant zijn.

Mythe 2: zoekmachine-optimalisatie is een eenmalig wondermiddel

Door zoekmachine-optimalisatie te gebruiken, door trucjes te gebruiken en Google te misleiden, vliegt je website naar de top van Google en heb je er geen omkijken meer naar. Je kan lekker achterover leunen en de bezoekers stromen binnen.

Deze mythe is driedelig. Ten eerste kan je volgens de mythe na één keer zoekmachine-optimalisatie te hebben gedaan achterover leunen en hoef je niets meer te doen. Ten tweede stelt de mythe dat zoekmachine-optimalisatie een wondermiddel is die je online situatie plotsklaps verbetert. Ten derde beweert de mythe dat zoekmachine-optimalisatie Google misleidt.

Zoekmachine-optimalisatie is een continue proces

Google is constant bezig om haar gebruikers de beste resultaten te geven op hun zoekwoorden. Eén van de onderdelen die Google toetst als ze kijken naar relevantie is hoe actief en actueel de content van een website is. Dit betekent dat je actief met de website bezig moet zijn door bijvoorbeeld regelmatig een blogbericht te plaatsen.

Zoekmachine-optimalisatie kan geen wonderen verrichten

Ja, zoekmachine-optimalisatie kan heel veel betekenen voor je zoekresultatenpositie, maar het is geen magisch gegoochel dat ineens zorgt voor meer bezoekers en/of klanten. Goede zoekmachine-optimalisatie kost tijd en inzet, maar kan wel degelijk zeer grote vruchten afwerpen.

Zoekmachine-optimalisatie maakt gebruik van het zoekalgoritme van Google

Bij het uitvoeren van zoekmachine-optimalisatie volg je de richtlijnen van het zoekalgoritme van Google. Er komt geen misleiding of trucage aan te pas. Sterker nog, als je Google om de tuin probeert te leiden, is dat alleen maar ten nadele van je positie.

Mythe 3: zoekmachine-optimalisatie is niet te sturen

Op je positie in de zoekresultaten van Google zou je geen invloed hebben. Google doet iets en dat bepaalt waar je staat. Je hebt hier geen invloed op en je website is in feite overgeleverd aan de heren van Google die bepalen waar je website in de zoekresultaten eindigt.

Uiteraard is dit een mythe, anders zouden alle zoekmachine-optimalisatie -bedrijven oplichters zijn, wat niet zo is. Zoals in de vorige mythe ook al naar voren kwam, is er wel degelijk iets dat je kan doen aan je zoekresultatenpositie. Je hebt er controle over in zowel positieve als negatieve zin. Omdat een uitleg over wat voor controle je dan precies hebt veel te lang wordt, is het aan te raden om te lezen wat je zelf aan zoekmachine-optimalisatie kan doen.

Mythe 4: zoekmachine-optimalisatie heb je nergens voor nodig

Zoekmachine-optimalisatie zou nergens goed voor zijn en je hebt het eigenlijk niet nodig. Mensen vinden je website wel en die website is toch eigenlijk maar een bijkomstigheid. Hij kost alleen maar geld en tijd, en zoveel klanten trekt die ook weer niet aan. Nieuwe klanten komen wel binnen op de ouderwetse manier.

Als de bovenstaande tekst je bekend in de oren klinkt, kan het zijn dat je online profiel nog wat verbetering kan gebruiken. Zoals we in ons blog over de relevantie van zoekmachine-optimalisatie al aangaven, kan een goede website met de bijbehorende zoekmachine-optimalisatie je onderneming maken of breken. Google is de grootste zoekmachine ter wereld en verwerkt dagelijks meer dan 3,5 miljard zoekopdrachten. Als je bovenin de zoekresultaten staat, val je zeker op en zal je ook meer bezoekers naar je website trekken.

Je wil ook rekening houden met het feit dat een groot gedeelte van het internetverkeer nu via mobiele apparaten gaat zoals de telefoon en tablets. Als je website daar niet op is ingesteld, kan je bezoekers of zelfs klanten mislopen, omdat zij je website niet goed op hun mobiele apparaat kunnen zien.

Nu we deze vier mythes de wereld uit hebben geholpen, wil je misschien wel weten hoe sterk je zoekmachine-optimalisatie is en wat voor mogelijkheden er zijn om je positie te verbeteren of te versterken. Blijf dan niet langer in onzekerheid zitten en vraag ons naar de mogelijkheden.

Tagged: , ,