Selecteer een pagina

Twee begrippen die bij internet marketing moeilijk nog los van elkaar te zien zijn en twee begrippen die je door en door moet beheersen wil je succesvol ondernemen op het internet. Maar waar liggen nou de grootste verschillen tussen Sociale Media en SEO? En hoe kan je deze verschillen naar je voordeel gebruiken?

In de volgende lijst bespreek ik vijf van de grootste verschillen waar je bekend mee moet zijn wil je een effectieve online marketing campagne opzetten.

1. De snelheid

Social media marketing is een simpele kwestie van posten, liken, delen of reageren en klaar. SEO daarentegen is een delicaat proces wat geduld en doorzetting vergt.

Het is niet mogelijk vandaag duizend links met hoge autoriteit aan een domein te koppelen en morgen al resultaat zien. Juist het tegenovergestelde zal gebeuren wanneer je te gehaast te werk gaat met SEO. Je domein moet het in de ogen van zoekmachines echt verdienen. Bouw je in één keer een té groot netwerk om je domein heen dan zullen de zoekmachines dit opmerken en is er kans dat je site hierna alleen maar moeilijker wordt om te ranken, omdat de zoekmachines je straffen voor onnatuurlijk snelle groei.

Zowel social media marketing als SEO zullen zeker werken en zijn tegenwoordig ook beide noodzakelijk om internet marketing op een goed niveau uit te werken, maar verwacht niet dat alles gelijk resultaat levert. Wacht af, heb geduld en blijf vooral doorzetten.

2. De opmaak

Waar bij SEO enorme hoeveelheden tekst worden vereist, die ook nog eens op juiste wijze zijn ingedeeld en de juiste woorden moeten bevatten, is het bij social media marketing juist een pré om minder, maar dan wel toegankelijkere, tekst te gebruiken en juist tijd te steken in het visueel presenteren door video’s, foto’s en illustraties te gebruiken. Dit zijn twee compleet verschillende vormen van contentopmaak waardoor het al gauw moeilijker wordt om beide aspecten te beheersen.

Tip

laat je artikelen voor SEO door een derde persoon schrijven, vraag een vriend het te doen voor een kleine vergoeding of huur een freelancer in, maar controleer alle teksten wel eerst zelf! Slechte teksten zijn een gevaar voor je ranking.

3. De moeite

De moeite die bij deze twee vormen van internet marketing komt kijken moet je niet onderschatten, maar moet bij beide partijen ook op andere manieren worden verdeeld.

Sociale media

Een hype of trending topic op sociale media kan met veel moeite goed worden aangepakt en kan in een korte tijd veel succes met zich mee brengen, maar moet goed worden onderhouden als je de hype langer wilt laten doorzetten. Dit vergt uiteraard veel moeite.

SEO

SEO marketing is een compleet ander proces en heeft continue zorg nodig. Je hebt, echter, minder met pieken te maken dan bij social media marketing. Voor goede SEO werk je elke dag.

Tijdsplanning

Wanneer je beide vormen van internet marketing zelf uitvoert, let er dan dus ook altijd op dat je, tijdens de pieken van social media marketing, ook je vaste tijd kwijt moet zijn aan SEO marketing.

4. Het publiek

Het publiek dat op jouw Facebook-, LinkedIn- of Twitterpagina komt is er hoogstwaarschijnlijk via retweets of shares gekomen en hebben dus een volledig andere intentie dan bezoekers die via zoekmachines op je domein uitkomen. SEO helpt mensen door jou antwoord te geven op een directe vraag.

Dit gebeurt omdat mensen die jou in de zoekmachines zien staan je vinden met behulp van zoekwoorden in vraagstellingen in de zoekbalk. Op de sociale media word je product dus eerder gedeeld en gezien dan gekocht, terwijl SEO juist voor echte kopers werkt en niet zozeer voor het delen van je bedrijfsnaam. Mensen die via SEO op jouw site komen zitten met een vraag of behoefte en als jouw product dit weg kan halen zal het aantal kopers stijgen.

5. De limieten

Social media marketing heeft amper nog een denkbaar limiet. Een sociale media-actie kan, wanneer die eenmaal genoeg potentie heeft en genoeg wordt gepromoot, de complete wereld bijna veroveren. Wanneer iedereen bij het openen van hun laptop meteen al jouw actie vol door de strot gedouwd krijgt, is het moeilijk om nog om jouw product en naam heen te kijken.

Dit geldt echter niet voor SEO-marketing omdat dit zich veel meer focust op een publiek dat met een zoekvraag zit en zal dan ook gelimiteerd zijn aan de vraag naar jouw product of dienst.

Bij Ranknet kun je een gratis SEO scan doen vanuit onze website en zo kan je jouw gehele website scannen op verbeterpunten. Wij kunnen altijd helpen de benoemde taken uit te voeren en je webpagina’s en website hoger te laten scoren bij grote zoekmachine Google. 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten