24 april 2017 Ranknet

SEO of zoekmachine-optimalisatie? Een overzicht van de meest voorkomende termen uit de SEO-wereld

Bij het zoeken naar informatie over SEO of zoekmachine-optimalisatie word je vaak overspoeld met terminologie. Dit kan zeer verwarrend of overweldigend zijn. Om die verwarring weg te nemen, gaan we hier in op de meest voorkomende termen uit de wereld van SEO (en zoekmachine-optimalisatie).

SEO

SEO is een afkorting van het Engelse Search Engine Optimisation en betekent het verbeteren van je vindbaarheid in Google. Over het algemeen betekent een hoge positie in Google dat men eerder op jouw website klikt dan op die van een concurrent.

Zoekmachine-optimalisatie

Zoekmachine-optimalisatie is de Nederlandse vertaling van SEO. Beide termen zijn gangbaar en leveren via Google informatiebronnen en bedrijven op. Er is geen verschil tussen SEO en zoekmachine-optimalisatie behalve een eventuele taalkundige voorkeur.

Alt-teksten

Alt-teksten zijn beknopte beschrijvingen van afbeeldingen, zodat Google begrijpt wat er op de afbeelding is te zien. In ons blog over wat je zelf voor SEO kan betekenen en in onze SEO-tip van mei, gaan we dieper in op alt-teksten.

seo-titel seo arnhem

SEO-titel

De SEO-titel is de titel van je website zoals die in de zoekresultaten wordt weergegeven en is dus zeer belangrijk. Mensen beslissen veelal op basis van de titel of ze wel of niet op een website klikken.

meta-beschrijving seo arnhem

Meta-beschrijving

De meta-beschrijving is het stukje tekst dat onder je SEO-titel in de zoekresultaten staat en uitleg verschaft over de inhoud van je website. Na de SEO-titel is dit onderdeel de eerste informatie die iemand te zien krijgt over je website.

Zoekwoord

Een zoekwoord is een woord of een serie van woorden waarop je in Google gevonden wil worden. Zoekwoorden worden onderverdeeld in korte (short tail) en lange (long tail) zoekwoorden. Korte zoekwoorden bevatten één, twee of drie zoekwoorden en zullen veelal aan flinke concurrentie onderhevig zijn. Lange zoekwoorden bevatten vier of meer zoekwoorden. Deze zoekwoorden resulteren meestal in specifiekere resultaten en kunnen een goede manier zijn om meer klanten te trekken.

Domein

Een domein is in feite het adres van je website op het internet. Voor ons is dat bijvoorbeeld https://ranknet.nl. Een domein moet je registreren bij een hostingbedrijf voordat je er gebruik van kan maken.

Backlinks

Backlinks zijn de links die verwijzen naar je website. Dit kunnen meerdere links per domein zijn. Over het algemeen betekent hoe relevanter en hoe hoger de kwaliteit van de backlinks, hoe hoger jouw website in de zoekresultaten zal staan. Houd wel in gedachten dat meer backlinks niet per se beter is.

Ankertekst

Een ankertekst is de klikbare tekst van een link. Deze tekst is vaak onderstreept en heeft een opvallende kleur. Bij een verwijzing naar een blog over de relevantie van SEO hoeft de klikbare tekst bijvoorbeeld niet overeen te komen met de titel van de gerefereerde pagina. Dit biedt mogelijkheden voor zoekmachine-optimalisatie via ankertekst.

Header-tags

Header-tags geven aan Google aan wat in een online tekst de titel en tussenkopjes zijn. Voor lezers zou dikgedrukte tekst ook werken, maar niet voor een zoekmachine. Die heeft code nodig om titels en tussenkopjes te kunnen herkennen. In dit blog bijvoorbeeld is elke term een h2 header-tag. Lees hier meer over header-tags.

Responsiviteit

Responsiviteit is de eigenschap van een website om goed leesbaar te zijn op mobiele apparaten. Tegenwoordig heeft bijna iedereen een mobiel. Responsiviteit is belangrijk voor zoekmachine-optimalisatie en de gebruiksvriendelijkheid van de website.

Sitemap

Een sitemap is de inhoudsopgave van je website. Er bestaat een sitemap voor gebruikers en een sitemap voor zoekmachines. Vooral voor de laatste is de term in deze context relevant. Een sitemap maakt het indexeren van de website (ook wel: het opslaan van de website in Google) makkelijker en is daarom dan ook goed voor je zoekmachine-optimalisatie.

Waarom zie ik bij jullie soms SEO en soms zoekmachine-optimalisatie?

Het antwoord hierop is eigenlijk heel eenvoudig: men zoekt op beide woorden, dus we willen op beide gevonden worden. Omdat we dus op beide zoekwoorden sterk willen staan, gebruiken we de ene keer SEO en de andere keer zoekmachine-optimalisatie. Nu ligt onze focus wel meer bij zoekmachine-optimalisatie, omdat we een Nederlands bureau in Arnhem zijn en onze klanten zijn Nederlanderse ondernemers uit bijvoorbeeld Arnhem en omgeving.

Met deze kennis op zak ben je natuurlijk nog geen SEO-expert, maar je bent ongetwijfeld wel wat wijzer geworden. Ben je vastberaden om zelf je zoekmachine-optimalisatie uit te voeren? Dan raden we je aan om extra kennis op te doen met bijvoorbeeld Zoekmachine-optimalisatie: vijf eenvoudige tips die je zelf kan uitvoeren of met Acht fouten die je niet wil maken met SEO. Uiteraard kan je hieronder ook met ons contact opnemen als je dat prettiger vindt.

Tagged: , , , ,