Selecteer een pagina

Google heeft als missie om een zoekmachine beschikbaar te stellen waarin resultaten rangschikt worden op relevantie en waarde. Dit houdt in dat websites die voorzien zijn van veel content en content die toevoegt aan het beeld wat Google van deze websites moet vormen, worden geprezen. Tevens is het zo dat content die of geen waarde toevoegt aan de website, of niet voldoende informatie verschaft over het doel van de website, wordt afgestraft.

Hieronder staat een aantal punten waarmee u kunt voorkomen dat uw content niet goed wordt verwerkt door Google.

1) Afbeeldingen

Het eerste punt waar wij als bedrijf naar kijken bij de optimalisatie van een website is het gebruik van afbeeldingen. Afbeeldingen kunnen een grote toevoeging aan uw content zijn. Niet alleen is het voor een bezoeker handig om beter een beeld te vormen van hetgeen u op de website wilt laten zien, maar ook is het gebruik van afbeeldingen voor Google een indicatie dat de website op meerdere manieren uitleg probeert te verschaffen over de genoemde onderwerpen, wat uiteraard aansluit op de missie van Google.

Geef elke afbeelding een alternatieve tekst

Een alternatieve tekst is een beschrijving van wat een afbeelding uitbeeldt. Deze ziet u indien een afbeelding niet kan worden weergegeven en wanneer u uw muis op de afbeelding plaatst. Wanneer u bijvoorbeeld een website van een manege beheert, waarin u een stuk tekst plaatst over de mogelijkheden van rijbakvlakkers, dan is het belangrijk om eventuele foto’s bij dit stuk tekst te voorzien van een alternatieve tekst. Zo’n alternatieve tekst zal in dit geval in de richting komen van “rijbakvlakkers manege X”.

De ideale alternatieve tekst

De ideale alternatieve tekst is beknopt en relevant. Wanneer er bijvoorbeeld ook een hooibaal en een hark in de foto te zien zijn, zijn deze voorwerpen weliswaar deel van de afbeelding, maar is het voor de context irrelevant om dit te melden. Het is, echter, niet verkeerd om de alternatieve tekst aan te vullen met andere termen waar in de bijbehorende tekst over wordt uitgeweid. Zo kan dezelfde afbeelding als alternatieve tekst bijvoorbeeld ook “rijbakvlakkers voor middelgrote zaal”, of “rijbakvlakkers lenen” heten, indien het artikel zich respectievelijk op verschillende gebruiksvormen van rijbakvlakkers of uitleenmogelijkheden richt.

2) Voeg met regelmaat content toe

Door met een zekere regelmaat content toe te voegen, ziet Google dat uw website actueel is en daarmee relevant blijft. Een goede manier om nieuwe content toe te voegen is door dit middels een blog te doen.

Blog

Een blog is ideaal wanneer u er artikelen plaatst die aanvullende informatie verschaffen over de producten of diensten die u aanbiedt. Door veel trefwoorden te plaatsen, verstevigt u het fundament van de website. Door de artikelen om de trefwoorden hen te bouwen, ziet Google dat u de trefwoorden op vele manieren kunt uitleggen en aanvullen. Hierdoor zorgt u ervoor dat uw website voor meerdere zoekopdrachten een relevant resultaat kan zijn.

Blogs van 300 tot 500 woorden zijn het meest effectief ten opzichte van uw zoekmachinevriendelijkheid.

3) Voeg beeldmateriaal toe

Heeft u een bedrijfsuitje, een stand op een beurs of een instructievideo van uw dienst gemaakt? Verwerk dit beeldmateriaal dan vooral in de website, mits het relevant is voor uw bedrijf. Google kijkt naar beeldmateriaal als toegevoegde waarde. Wanneer een bezoeker op uw website uitkomt, moet deze immers zo veel mogelijk vormen van informatie kunnen vinden, zodat de kennis van de bezoeker optimaal kan worden verrijkt.

Zelfs al voegt u geen teksten aan het beeldmateriaal toe, dan is het voor Google nog steeds een reden om uw website beter aan te prijzen. Het is wel belangrijk om ook weer bij dit beeldmateriaal de juiste alternatieve teksten toe te voegen.

Bij Ranknet kun je een gratis SEO scan doen vanuit onze website en zo kan je jouw gehele website scannen op verbeterpunten. Wij kunnen altijd helpen de benoemde taken uit te voeren en je webpagina’s en website hoger te laten scoren bij grote zoekmachine Google. 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten