Selecteer een pagina

We zijn aangekomen in oktober en bij SEO-tip nummer zes. Tot nu toe hebben we het gehad over alt-teksten, de SEO-titel en metabeschrijving, sociale media, content en over de onmogelijkheid van positiegarantie. Deze keer nemen we een kijkje in de wereld van zoekwoorden, welke soorten er zijn en wat je met die zoekwoorden wil en kan doen.

Wat zijn zoekwoorden?

Een zoekwoord betekent in de wereld van SEO een zoekopdracht in Google. Dit is een vrij breed begrip, maar wel correct. In de praktijk betekent dit dat een zoekwoord één woord, zoals ‘T-shirt’, of meerdere woorden, zoals ‘Blauw T-shirt met lange en rode mouwen’, kan zijn. In alle gevallen spreken we van zoekwoorden.

Een zoekwoord is of omschrijft vaak een product of dienst waarop een bedrijf gevonden wil worden. Dit wil niet zeggen dat als een zoekwoord vaker op een website terug komt, de website automatisch op dat zoekwoord hoger in de zoekresultaten staat. Zo makkelijk is dat niet meer, zoals we vorige maand konden lezen.

Binnen zoekwoorden wordt er onderscheid gemaakt tussen korte en lange zoekwoorden die allebei voor- en nadelen hebben.

korte zoekwoorden

Korte zoekwoorden zijn zoekopdrachten van één tot drie woorden. Deze zoekwoorden hebben vaak een hoog zoekvolume (veel mensen zoeken op die zoekterm). Een hoog zoekvolume betekent veel potentiële klanten, maar ook een grotere concurrentie. Daarnaast zijn korte zoekwoorden vaak wat algemener van aard en is de kans groter dat er niet wordt gevonden waar men naar zoekt.

Lange zoekwoorden

Lange zoekwoorden zijn zoekopdrachten van vier of meer woorden. In tegenstelling tot korte zoekwoorden hebben ze een laag zoekvolume (dus relatief weinig mensen zoeken op die zoekterm). Een laag zoekvolume betekent minder potentiële klanten, maar ook een kleinere concurrentie. Omdat lange zoekwoorden vaak vrij specifiek zijn, zal een bezoeker eerder vinden wat hij of zij zoekt en dus niet verder zoeken.

Hoe moet je zoekwoorden gebruiken?

Zoals je kan zien, is het nadeel van een kort zoekwoord het voordeel van een lang zoekwoord en andersom. Het is daarom belangrijk om beide zoekwoorden te gebruiken bij het uitvoeren van SEO. Bedenk waar jij met je bedrijf op gevonden wil worden en zet daar op in. Werk korte en lange zoekwoorden uit en bekijk ook wat realistisch haalbaar is. Als de concurrentie op een bepaald zoekwoord te groot is, onderzoek dan de mogelijkheden van een ander zoekwoord.

Zoekwoorden helpen elkaar

Door goed gebruik te maken van interne linkbuilding (linken naar pagina’s of blogartikelen binnen de eigen website), zullen zoekwoorden waarop je stijgt in de zoekresultaten andere zoekwoorden mee laten stijgen. Dit speelt vooral een rol bij locatie.

Je zoekresultatenpositie en de hevigheid van de concurrentie zijn erg belangrijk bij het bepalen van een strategie voor SEO. SEO-bedrijven gebruiken daar tools voor zoals Ahrefs, omdat zoiets handmatig niet te doen is.

Bij Ranknet kun je een gratis SEO scan doen vanuit onze website en zo kan je jouw gehele website scannen op verbeterpunten. Wij kunnen altijd helpen de benoemde taken uit te voeren en je webpagina’s en website hoger te laten scoren bij grote zoekmachine Google. 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten