24 juli 2017 Ranknet

SEO-tip van juli: sociale media

In de afgelopen twee maanden hebben we het al gehad over alt-teksten en de SEO-titel en metabeschrijving. De SEO-tip van deze maand gaat over sociale media.

Sociale media is een relatief nieuw fenomeen, maar is al wel enorm populair. De populariteit nam in 2007 gigantisch toe toen de iPhone op de markt kwam. Gecombineerd met de gigantische groei die Facebook, Twitter en YouTube toen kregen, waren sociale media niet meer weg te denken uit onze moderne maatschappij en het bedrijfsleven.

Een paar grote begrippen uit de wereld van sociale media zijn Facebook, Google+, YouTube, LinkedIn, Instagram, Twitter en Reddit. Dit zijn ze nog lang niet allemaal en ze hebben allemaal hun eigen soort volgers en grootte van populariteit.

Dit lijken er best veel en het zijn er ook veel. Als je actief wil zijn op alle sociale media en al die activiteit ook wil bijhouden, ben je daar gerust een hele dag mee bezig. Het is daarom beter om je onderneming te richten op de sociale media waar de meeste leden van jouw doelgroep zich bevinden EN die het beste bij jouw onderneming past.

De belangrijkste sociale media

Uiteraard is elke sociale media wel belangrijk op een of andere manier. Er zijn er echter wel een paar die boven de rest uitsteken. Deze sociale media zijn het ‘belangrijkst’, omdat ze het populairst zijn, belangrijk zijn voor je SEO of ideaal zijn voor klantcontact.

Google+

Google+ is één van de nieuwste sociale media. Ze is ook niet de grootste of de populairste en toch is ze enorm belangrijk voor je SEO. De reden hiervoor zit in de naam van het platform: Google. De informatie en foto’s van een bedrijf dat rechts van de zoekresultaten is te zien, is afkomstig van Google+. Berichten die je op Google+ plaatst zullen niet zoveel gelezen worden als berichten op Facebook, maar Google hecht er veel waarde aan.

Facebook

Facebook is het populairste sociale medium ter wereld met bijna 2 miljard unieke maandelijkse bezoekers. Alleen daarom al wil je als ondernemer gebruik maken van Facebook. Afgezien van de speciale bedrijfspagina’s die ze hebben, is Facebook ook uitermate geschikt voor het bereiken van (potentiële) klanten, het aangeven van bepaalde acties en het uitgeven van bepaalde berichten.

Een selectie uit de overige sociale media

Twitter

Twitter is, ondanks een eenmalige daling van het aantal bezoekers eind 2015, nog steeds erg populair (niet alleen bij Donald Trump) en ook weer flink aan het stijgen wat betreft unieke maandelijkse bezoekers. Veel bedrijven doen hun berichtgeving via Twitter, kondigen bepaalde acties aan of hebben Twitter als onderdeel van hun klantenservice (zie bijvoorbeeld de Twitter van de NS).

YouTube en Instagram

YouTube en Instagram zijn op dit moment de nummers twee en drie van de wereld wat betreft unieke maandelijkse bezoekers. Maar voor bedrijven zijn ze niet per definitie zo belangrijk als met name Facebook, Google+ en Twitter. Ze zitten allebei in een niche, video’s voor YouTube en foto’s voor Instagram. Als dit bij je onderneming past, is het zeker aan te raden om actief te zijn op deze sociale media.

YouTube is na Facebook het populairst, maar dus niet voor elke onderneming geschikt. Dit komt onder andere doordat YouTube wordt gedomineerd door muzikanten en YouTubers; maar het is niet zo cruciaal als met name Facebook en Google+ voor je SEO. Sterker nog, YouTube heeft een heel eigen en relatief nieuw SEO-systeem, waardoor YouTube beter is te gebruiken voor gerichte video’s die de andere sociale media en de website aanvullen.

Het optimaliseren van je sociale media

Voordat je goed gebruik kan maken van je sociale media, moet je deze wel eerst optimaliseren. Ongeacht het sociale medium, geldt de regel dat je het medium zo volledig mogelijk wil invullen. Om dit te illustreren bespreken we kort de twee belangrijkste.

Google+

Google+ volledig invullen is tweedelig. Ten eerste moet je een Google+-profiel aanmaken. Van daaruit kan je een Google Mijn Bedrijf-pagina aanmaken. Door vervolgens zoveel mogelijk gegevens in te vullen, zorg je ervoor dat bezoekers via Google openingstijden, een adres en afbeeldingen van jouw onderneming kunnen zien. Ook stelt klanten dit in staat om recensies te schrijven over jouw onderneming op Google. Deze recensies worden door Google als zeer waardevol gezien.

Facebook

Facebook is wat eenvoudiger vergeleken met Google+. Vanuit je eigen Facebookprofiel kan je eenvoudig een Facebook bedrijfspagina aanmaken. Vervolgens wil je ook hier alle relevante informatie zo volledig mogelijk invullen. Een ingevuld profiel is voor Google een indicatie van aandacht. Via Facebook kun je goed contact houden met klanten en je onderneming profileren. Hierbij helpt het adverteren op Facebook ook nog eens goed bij.

Activiteit op sociale media

Wat moet je dan op of met die sociale media doen? De relevante pagina’s aanmaken helpt enorm, maar activiteit op de sociale media helpt nog veel meer. De frequentie van de plaatsing van berichten en het adverteren op de sociale media vormen dan de hoofdactiviteiten.

Frequentie van berichten

In feite geldt voor de meeste sociale media: hoe actiever hoe beter, al zit hier wel een grens aan. Eén keer per maand een bericht plaatsen op bijvoorbeeld Facebook zal niet veel uitrichten. Het is beter dan niets, maar veel toevoegen doet het ook niet. Aan de andere kant zorgen meerdere berichten per dag voor verzadiging, wat zelfs kan leiden tot een verminderd aantal.

Een maximum is er niet echt, maar houd het wel redelijk. Verplaats je in de ontvanger en vraag jezelf af: zou ik deze hoeveelheid berichten op prijs stellen of serieus nemen? Het minimum aantal berichten dat je op sociale media wil plaatsen, is twee per maand. Vier tot zes is nog beter, maar twee per medium is wel het minimum./p>

Adverteren op Facebook

Elk bericht dat vanuit je bedrijf op Facebook plaatst, kan je ondersteunen met betaalde kijkers. Als je hebt gekozen welke doelgroep je wil bereiken met een bepaald bericht, wordt het bereik van je bericht vergroot op basis van het bedrag dat je hebt aangegeven onder Facebookgebruikers van die doelgroep. Lees ons blog over adverteren op Facebook voor de details.

Als je toch nog vragen hebt over de rol van sociale media of specifiek iets wil weten met betrekking tot je eigen bedrijf/website, aarzel dan niet om hieronder contact met ons op te nemen.

Tagged: , ,