Selecteer een pagina

We hebben het nu al gehad over alt-teksten en over de SEO-titel en metabeschrijving. Vorige maand werd sociale media uitvoerig besproken en deze maand gaat de SEO-tip van de maand over het begrip ‘content’.

Wat bedoelen wij met content?

Kort gezegd: content is de inhoud van je website. Een foto, een statische pagina, een filmpje, een blog, een webshop: het is allemaal content. Content moet worden gezien als een algemeen begrip, maar ook als een verwijzing naar iets specifieks. Content kan namelijk verwijzen naar de volledige inhoud van een website, maar ook naar één blogartikel of één statische webpagina binnen een website.

Met content bedoelen we een afbeelding op de website, maar niet de locatie van die afbeelding. We hebben het dan ook vaak over de inhoud van de afbeelding (of de tekst) en niet over de locatie van de afbeelding (of tekst). Met tekst hebben we het dan wel weer over de opmaak van de tekst.

Omdat het voorgaande verwarrend kan zijn, is hier nog een kort overzicht:

  • Met content bedoelen wij:

    • De gehele inhoud van je website
    • De inhoud van een specifieke (statische) webpagina of van een specifiek artikel
    • Afbeeldingen, teksten, infographics, tabellen, grafieken, video’s, etc.
    • De opmaak en de SEO-relevantie van de inhoud van de teksten
    • De SEO-relevantie van de inhoud van het visuele materiaal
  • Met content bedoelen we niet:

    • De locatie van visueel materiaal of tekst
    • De toon van visueel materiaal
    • De lay-out van een website, webpagina of andere onderdelen van een website.

De relevantie van de bestaande content

Dat content belangrijk is, spreekt eigenlijk voor zich. Het bepaalt de inhoud van je website, wat de bezoeker ziet, wat Google ziet en het bepaalt de indruk van je website. Content bepaalt dus of bezoekers op je website blijven, actie ondernemen of weggaan. Content heeft ook invloed op je positie in de zoekresultaten van Google.

De content van je website moet aansluiten bij wat je uitdraagt. Als je een hondenuitlaatdienst hebt, zal content die gaat over de financiële groei van een grote bank niets toevoegen aan de algemene waarde van je website en zal Google dat ook niet positief waarderen. Daarnaast zullen bezoekers hier waarschijnlijk ook niet blij van worden en zullen ze sneller weggaan (bouncen), wat Google ook niet als positief zal waarderen.

Het is dus belangrijk om de content op je website op elkaar aan te laten sluiten en relevant te houden ten opzichte van de dienst of het product dat wordt aangeboden op je website of de boodschap die de website uitdraagt.

Het toevoegen van nieuwe content

Door je website te voorzien van nieuwe content, laat je aan Google zien dat je actief bent en dat je website up-to-date is. Nieuwe content is ook een goede plek om je website te promoten op relevante zoekwoorden.

Voordat je meteen hele essays gaat schrijven, feature films gaat maken of hele fotoalbums in elkaar gaat draaien, is het wel belangrijk om te weten wat nu precies nieuwe content is en hoe effectief die kan zijn.

De makkelijkste manier van het plaatsen van content is via een blog. Een blog kan afbeeldingen, video’s, tekst of al het voorgaande tegelijk bevatten. Een blog is ook bij uitstek geschikt om zoekwoorden in te verwerken. Het nadeel van blogs is dat ze qua SEO maar een beperkte levensduur hebben, al is dit wel sterk afhankelijk van de concurrentie op het desbetreffende zoekwoord.

Een andere manier om nieuwe content op de website te krijgen, is door het maken van statische pagina’s. Een statische pagina hoort niet bij een blog en is bijvoorbeeld een pagina getiteld ‘over ons’. Deze pagina’s doen veel voor een website en als ze goed gebruik maken van zoekwoorden kunnen ze veel toevoegen. Het nadeel is alleen dat een statische pagina aanzienlijk meer werk kost om op te zetten dan een blogartikel.

Content toevoegen is dus belangrijk. De juiste content toevoegen is nog belangrijker. Wil je weten of jouw content goed aansluit en is geoptimaliseerd? Neem hieronder contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten