10 mei 2017 Ranknet

Wat bedoelen we met korte zoekwoorden (short tail keywords) en lange zoekwoorden (long tail keywords) bij SEO?

Bij SEO zijn korte zoekwoorden (short tail keywords) en lange zoekwoorden (long tail keywords) allebei belangrijk en allebei zoekwoorden. Het verschil zit in de lengte en de mogelijkheden van die zoekwoorden. Beide hebben hun voor- en nadelen en een goede SEO-strategie maakt van beide gebruik.

Net zoals vele andere termen in de wereld van de SEO, komen ook korte zoekwoorden en lange zoekwoorden uit het Engels. Omdat de Nederlandse termen minder vaak worden gebruikt, zetten we de Engelse term tussen haakjes erachter zoals in de titel en eerste alinea ook is gedaan.

Belangrijk om te weten bij het lezen van dit blog is dat als we het hebben over zoekwoorden, we daarmee één of meerdere woorden kunnen bedoelen. Zo kunnen we het hebben over één zoekwoord (fiets), maar ook over vijf zoekwoorden (fiets zeven versnellingen sportzadel bagagedrager).

Korte zoekwoorden (short tail keywords)

Korte zoekwoorden zijn zoekwoorden van één tot drie woorden. Het grote voordeel van deze korte zoekwoorden is dat ze een hoog zoekvolume hebben. Dit betekent dat er per maand vaak op gezocht wordt. Dus als je op deze korte zoekwoorden in de top staat, is de kans op veel bezoekers, en dus potentiële klanten, best hoog.

Het nadeel van korte zoekwoorden is dat er vaak veel concurrentie is op die zoekwoorden en dat het dus lastig is om hoog te komen en te blijven. Een ander nadeel van korte zoekwoorden is hun algemene aard. Dit kan wel veel bezoekers trekken, maar dat kan ook de kans op een bounce vergroten. We spreken van een bounce wanneer een bezoeker (snel) de website weer verlaat, omdat diegene niet vond wat hij of zij zocht. Als een website veel bounces te verwerken krijgt, heeft dit een negatief effect op de SEO.

Lange zoekwoorden (long tail keywords)

Lange zoekwoorden zijn zoekwoorden van vier of meer woorden. Deze zoekwoorden hebben relatief weinig concurrentie en ook een laag zoekvolume. Er wordt dus minder vaak op gezocht, maar er is ook minder concurrentie waardoor het makkelijker is om hoog te komen en te blijven.

Omdat lange zoekwoorden dus een laag zoekvolume hebben, is het aantal bezoekers dat je zal krijgen van dat zoekwoord ook lager. De kans op een bounce is echter wel veel kleiner. Lange zoekwoorden zijn namelijk behoorlijk specifiek en de kans is dan veel groter dat op jouw website precies datgene staat dat iemand zoekt. De kans op conversie (het omzetten van een bezoeker naar een klant) is dus veel groter bij lange zoekwoorden.

Korte en lange zoekwoorden hebben dus allebei voor- en nadelen. Het is daarom ook aan te raden om SEO met zowel korte zoekwoorden als lange zoekwoorden uit te voeren. Zo kan je de nadelen van beide zoekwoorden min of meer wegstrepen tegen de voordelen die ze allebei hebben en op die manier werken aan een sterke positie in de zoekresultaten.

Tagged: , , , ,