Selecteer een pagina

We zijn aangekomen bij de vijfde maandelijkse SEO-tip. Onze vorige tips gingen over alt-teksten, de SEO-titel en metabeschrijving, sociale media en over content. Deze maand bespreken we het fenomeen van positiegarantie. Gelukkig komt dit niet meer zo heel vaak voor, maar helaas toch nog vaak genoeg om hier wat over te moeten zeggen: een positiegarantie geven bij SEO is onrealistisch en onhaalbaar.

SEO wordt uitgevoerd door een combinatie van verschillende onderdelen. Op een aantal van die onderdelen heb je zelf invloed en op een aantal onderdelen heb je geen invloed. Het is dat gebrek aan invloed die een garantie onmogelijk maakt. Een positiegarantie, of eigenlijk een nummer-één-garantie, betekent namelijk dat die positie sowieso gehaald gaat worden en zoals je hieronder kan lezen, is dat niet realistisch. Dit wordt duidelijk als we een onderzoekende blik werpen op Google en de bijbehorende SEO.

1) Google en SEO

Google heeft de wedloop om de grootste zoekmachine te worden gewonnen door relevante zoekresultaten te produceren. Om de grootste te blijven, moet Google dus ook relevante zoekresultaten blijven tonen. Deze relevantie bepaalt Google door bijvoorbeeld te bekijken hoe goed de content van je website aansluit op de zoekopdracht. Of hoe actief je bent op sociale media. Ook kijkt Google naar het linknetwerk waar je website zich in bevindt.

Tel hier nog een aantal andere factoren bij op en je krijgt een totaalplaatje als het ware. Google vergelijkt dit totaalplaatje met die van andere websites en bepaalt zo wie op welke positie eindigt bij een bepaalde zoekopdracht. Bij het uitvoeren van SEO ben je dus actief bezig om jouw totaalplaatje beter te maken dan die van de ander en zo hoger te eindigen in de zoekresultaten.

2) Het probleem met positiegarantie

Het probleem van positiegarantie is uit te leggen aan de hand van twee factoren. Deze factoren zijn al impliciet naar voren gekomen in de vorige alinea: hoe Google bepaalt waar je eindigt in de zoekresultaten en de activiteit van anderen.

Hoe Google je plek in de zoekresultaten bepaalt

We weten grotendeels hoe Google je positie in de zoekresultaten bepaalt en waar je bij het uitvoeren van SEO dus op wil letten, maar bijna niemand weet hoe die volgorde precies wordt bepaald. De persoon die dit wel weet, en uiteraard bij Google werkt, gaat dit niet van de daken schreeuwen. Er zijn dus praktisch altijd wel een paar onbekende factoren waar je mee te maken hebt die net het verschil bepalen tussen positie één en twee in de zoekresultaten.

De SEO van de anderen

Activiteit in SEO heeft invloed op je positie in de zoekresultaten. Dit geldt niet alleen voor jou, maar ook voor je concurrenten en daar ligt het probleem. Je weet, als het goed is, heel goed hoe actief je SEO is. Hoe actief je concurrenten zijn ligt wat minder voor de hand. En ook de activiteit van buitenaf is niet in te schatten. Denk hierbij aan het plaatsen van een testresultaat met links naar de geteste partijen of een recensie van iemand op bijvoorbeeld Google.

3) Wat kan dan wel?

We weten nu dat met name door een gebrek aan controle het niet mogelijk is om een positiegarantie te geven bij SEO. Betekent dit dat je een lagere positie dan maar moet accepteren? Nee, natuurlijk moet je dat niet. Je doel is uiteraard die felbegeerde nummer-één-positie. Daar wil je komen te staan en, nog belangrijker, daar wil je ook blijven. Het is alleen onmogelijk die plek te garanderen, daarvoor heb je niet genoeg controle over Google of de acties van anderen.

Bij Ranknet kun je een gratis SEO scan doen vanuit onze website en zo kan je jouw gehele website scannen op verbeterpunten. Wij kunnen altijd helpen de benoemde taken uit te voeren en je webpagina’s en website hoger te laten scoren bij grote zoekmachine Google. 

 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten