7 juni 2017 Ranknet

Hoe lang duurt SEO eigenlijk?

SEO (laten) uitvoeren voor je bedrijf is belangrijk en tegenwoordig ook echt nodig. Voordat je daar aan begint, is het wel handig om te weten wat je met doen en hoe lang je daar mee bezig bent. Eén van de misvattingen over SEO is dat het snel resultaat oplevert en dat je er maar één keer iets mee hoeft te doen. Dit klopt niet. SEO is een continu proces dat niet even in een weekje of een maand is gedaan. Maar hoe lang ben je er dan wel mee bezig?

Verschillende stadia van SEO

Voordat we ook maar iets kunnen zeggen over de duur van SEO, moeten we eerst bekijken wat SEO precies inhoudt. Om SEO uit te kunnen voeren, moet je weten:

  • hoe sterk je op dit moment staat;
  • hoe geoptimaliseerd je website is;
  • hoe actief je bent op sociale media;
  • op welke zoekwoorden je gevonden wil worden.

Daarna wil je bepalen hoe je het SEO-traject wil invullen. Wil je groeien met alleen een blog, wil je landingspagina’s, wil je alleen linkbuilding of wil je juist al het voorgaande?

Het analyseren van de concurrenten is ook belangrijk. Op welke zoekwoord staan ze (te) sterk of op welke zwak? Hoe sterk is hun linknetwerk en waar liggen de mogelijkheden? Hoe actief zijn ze? Waar kan je het beste je tijd en energie in steken en wat is eigenlijk niet de moeite waard?

Geen vaste tijd

Omdat de mate van SEO verschilt per website en per situatie is er ook geen vaste tijd aan SEO te verbinden. Soms zie je met een maand al resultaat en soms ben je drie maanden of langer bezig iets op te bouwen voordat je significant resultaat ziet. Daardoor is het dus ook lastig in te schatten hoe lang SEO kan duren, omdat het per branche en per onderneming verschilt. De enige zekerheid die we wel hebben, is dat je niet de enige bent die SEO uitvoert en dat betekent dat je er altijd mee bezig moet zijn. Een maand niets doen kan betekenen dat jij daalt en dat een concurrent stijgt.

Wat kost SEO dan?

Vaste bedragen zijn lastig omdat elk project en elke website verschillend zijn. De kosten liggen ook aan de situatie. Heb je weinig concurrentie dan is de SEO relatief goedkoop, maar betreft het zwaarbevochten zoekwoorden, dan zal er meer voor gedaan moeten worden en dat zal dan uiteraard meer kosten. Net als bij veel andere zaken geldt hier ook dat hoe meer je zelf kan doen, hoe lager de kosten van een externe partij meestal zijn.

Wil je weten wat SEO voor jou kan betekenen? Neem dan hieronder met ons contact op en vraag naar de mogelijkheden.

Tagged: , ,