Selecteer een pagina

Door de jaren heen is Google veel veranderd. Hoewel de website pas op vijftien september 1997 is gelanceerd en daarmee pas kort haar puberteit heeft verlaten, is ze nu al de fundering van één van de meest toonaangevende bedrijven van onze tijd. Maar waar komt Google nu eigenlijk vandaan? En waar verwachten we dat ze heen gaat.

De oprichting van Google

Google is opgericht door Larry Page en Sergey Brin, twee Stanford studenten die een vers beeld hadden van hoe zoekmachines moesten werken. Voordat Google een feit werd, hadden de twee studenten al het systeem achter de verwerking van zoekopdrachten opgezet in de vorm van ‘BackRub’.

BackRub was een zoekmachine die op revolutionaire wijze zoekresultaten baseerde op backlinks, de verwijzingen van een pagina naar andere pagina’s, dit in tegenstelling tot andere zoekmachines die vooral keken naar de frequentie van de zoekwoorden in content op het internet.

De oprichters hadden een duidelijke visie van wat de zoekmachine moest betekenen, een platform dat assisteerde bij het verschaffen van relevante informatie. Ze moesten de resultaten daadwerkelijk aansluiten op datgene waar een gebruiker naar zoekt. Om dit te bereiken, is een gigantische hoeveelheid algoritme nodig, wat zich dan ook nog altijd aan het ontwikkelen is.

Page Rank

Om bij te dragen aan de relevantie van resultaten bedacht Larry Page het systeem wat de basis zou leggen voor alle Google zoekopdrachten, de ‘Page Rank’. Page Rank was een soort rapportcijfer dat aan een website werd meegegeven, om de waarde van deze website mee aan te tonen. Omdat Google, evenals bij BackRub, haar resultaten baseerde op backlinks, kon Larry Page een hiërarchie opzetten waarin resultaten gerangschikt waren op relevantie.

Massale linkbuilding

De revolutionaire keuze om resultaten te baseren op backlinks leidde al gauw tot een razend populaire zoekmachine. Maar even snel als dat de populariteit toenam, nam de gevoeligheid voor misbruik ook toe. In het begin werd de Page Rank van een website bepaald op basis van de hoeveelheid backlinks die naar die website linkten, waardoor een website met honderd backlinks automatisch hoger kwam te staan dan websites met tien backlinks. Het gevolg was dat mensen massaal links begonnen aan te maken, puur en alleen om bovenaan te staan in de zoekresultaten van Google.

Kwaliteit > kwantiteit

Om dit probleem op te lossen kwam Google met haar eerste kwaliteitsupdate. Dit was het begin van een groot aantal updates, stuk voor stuk ontworpen om mensen die misbruik wilden maken van het algoritme van de zoekmachine tegen te werken en de originele visie om de beste, meest relevante zoekmachine te zijn, voort te kunnen zetten.

Amit Signhal, die inmiddels collega was geworden van Larry en Sergey, bedacht een tal van systemen waarmee Google de Page Rank een nieuwe betekenis kon geven. Niet langer werd er enkel gekeken naar het aantal backlinks die naar een website verwezen, maar ook naar de daadwerkelijke content van die website. Het is immers belangrijk dat, wanneer iemand naar een specifieke term zoekt, de website waar hij op uitkomt ook daadwerkelijk aanvullende informatie moest bevatten betreffende deze term.

Het gevaar met het voorgaande systeem werd namelijk al gauw dat men websites ging verbinden met alles wat los en vast zat, zodat deze websites bovenaan in de zoekresultaten kwamen te staan, of ze nou relevant waren of niet.

Kat en muis

De nieuwe werkwijze werd al gauw achterhaald en het misbruik had een doorstart. Ditmaal werden websites compleet vol gezet met termen waar de doelgroep op zou gaan zoeken. Wanneer een website vijftig keer de zelfde term bevatte, leek deze relevanter dan een website die deze term slechts één of twee keer bevatte.

Om een balans te vinden in het verkrijgen van relevante informatie heeft Google door de jaren heen vele kwaliteitsupdates moeten doorvoeren, waarmee ze een soort kat en muisspel ontketende met de individuen die misbruik probeerde te maken van de zoekmachine. Het gevolg is geweest dat Google jarenlang een schommeling vertoonde in de zoekresultaten. Wat op het ene moment juist werkte, werd na de volgende update weer compleet afgestraft. Hierdoor werden websites steeds van een lage naar een hoge positie en weer terug geplaatst. Men noemt deze tijd de ‘Google Dance’.

Ontwikkeling van het systeem

Na verloop van tijd begon Google een steeds betere houvast te krijgen op de resultaten. Om de visie van relevante en waardevolle informatie verschaffen voort te zetten, begreep Google dat ze van het wiskundige element van het algoritme af moest stappen. Dit was immers makkelijk voor een buitenstaander om te beïnvloeden. Google heeft de stap gezet om het algoritme dat voorheen werd gebruikt meer te laten aansluiten op redeneringen zoals een mens die zou maken.

Dit betekende in het begin van deze periode voornamelijk dat content met unieke waarde steeds belangrijker werd. Door bijvoorbeeld een blog of een video in te sluiten, liet een website aan Google zien dat ze zich hard maakte voor informatieverschaffing. Dit was de eerste echte grote stap naar de perfecte encyclopedie zoals Google die in gedachten had.

Actualiteit

De volgende stap die Google zette, was om zich meer te gaan richten op actualiteit. Waar het voorheen een langdurig proces was om je website goed te laten ranken, is de snelheid van het indexeren door Google drastisch omhoog gegaan na de Caffeïne update in 2010. Door deze update was Google in staat om het complete web zelfs meerdere keren per dag uit te pluizen.

Dit was uiteraard weer een grote stap voor het imago en de missie van het bedrijf. Het werd hiermee immers interessanter om informatie te gaan delen, erop te reageren en om actief bezig te zijn met het up-to-date houden van een website. Wanneer er op een constant tempo waarde aan een website werd toegevoegd, werd deze gezien als relevant voor de actualiteit en ging ze daarmee beter scoren binnen de zoekresultaten.

Deze Caffeïne update staat symbool voor de huidige staat van de zoekmachine en zette de toon voor white hat SEO, wat tot op de dag van vandaag essentieel is voor elke website.

Sociale media

Later in 2010 werd de Social Signals update een realiteit, waarmee Google de grote populariteit van sociale media begon te erkennen. Dit hield in dat interactie met de doelgroep nu ook belangrijk was. Door een website te verbinden aan sociale media en hier actief gebruik van te maken, kon een website aantonen betrokken te zijn bij haar publiek.

De toekomst

Google heeft een hoop veranderingen door moeten maken om de positie in de wereldmarkt in te nemen die ze nu heeft, maar in deze fase van haar bestaan lijkt ze eindelijk echt de visie van Larry Page en Sergey Brin waar te maken.

Het is nu niet meer makkelijk om websites en de structuur om websites heen zo in te richten dat ze Google om de tuin kunnen leiden. Het is, echter, zeker wel mogelijk om uw website hoog te laten plaatsen door mee te werken met de verwachtingen van de zoekmachine monopolist.

Door relevante links te plaatsen, door betrokken te zijn met uw publiek en door daadwerkelijke oplossingen te bieden voor de niche waar een website zich op focust, laat u zien dat u het verdient om in de top te staan.

Bij Ranknet kun je een gratis SEO scan doen vanuit onze website en zo kan je jouw gehele website scannen op verbeterpunten. Wij kunnen altijd helpen de benoemde taken uit te voeren en je webpagina’s en website hoger te laten scoren bij grote zoekmachine Google. 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten